Katja Kollowa - Summer show . Master students of prof Valérie Favre (UdK Berlin) / raum 01

22 Jun – 27 Jul 2013
Exhibition view Galerie koal / 2013
Wanfragment / 2013 / Concrete, steel / 115 x 123 x 6 cm
Tischhaufen / 2013 / Concrete, steel,wood / 52 x 54 x 41 cm / dimensions variable
Farbfleck / 2013 / Concrete, steel, lacquer / 29 x 34 x 3 cm
en

Galerie koal is pleased to present three young master students of UdK professor Valérie Favre’s in this year‘s summer exhibition: Katja Kollowa, Lara Goldmann and Philipp Rößle. Katja Kollowa has already completed her master year in 2007. She displays her works in concrete in raum 01. Lara Goldmann and Philipp Rößle are nearing the end of their respective master years and together playfully arrange raum 02.

raum 01
Katja Kollowa shows objects made of concrete. As an almost ubiquitous building material it can symbolise the present and plans for the future, mass compatibility and unassailability. The artist breaks up these connotations in her works and counters the geometrical structures of public architecture with apparently spontaneous and arbitrary forms, “blotches” and “swellings” cast in concrete. Despite the solid material they seem almost weightless, like manifestations of the detached individual resisting the compulsively functional. In this way Kollowa‘s concrete works mark a striking counterpoint to the dictat of technical perfection.

de

Die Galerie koal freut sich, In der diesjährigen Sommerausstellung drei junge Meisterschüler der UdK Berlin von Valérie Favre zu präsentieren: Katja Kollowa, Lara Goldmann und Philipp Rößle. Katja Kollowa beendete ihr Meisterjahr bereits 2007, sie stellt ihre Betonarbeiten in raum 01 aus.  Lara Goldmann und Philipp Rößle stehen kurz vor Abschluss ihres Meisterjahres und bespielen gemeinsam raum 02.

raum 01 
Die Objekte, die Katja Kollowa zeigt, sind aus dem allgegenwärtigen Material Beton gefertigt. Als Baustoff einer uniformierten Weltoberfläche kann es für Gegenwart und geplante Zukunft stehen, für Massenkompatibilität und Unangreifbarkeit. Mit ihren Arbeiten bricht die Künstlerin diese Konnotationen auf und setzt den geometrischen Strukturen der öffentlichen Architektur spontan und zufällig wirkende Formen entgegen, in Beton gegossene “Flecken” und “Quellungen”. Trotz des massiven Materials wirken diese fast schwerelos, wie Manifeste des losgelöst Individuellen, die sich dem zwingend Funktionalen widersetzen. So bilden Kollowas Betonarbeiten auch einen markanten Kontrapunkt zum Diktat der technischen Perfektion.